zondag 18 augustus 2013

Heerlijk in de duinen!

Gisteren heerlijk in de duinen van Bergen geweest en 5 kilo bramen geplukt. Dit is een jaarlijks terugkerend uitje. Omdat deze bramen in de duinen groeien en niet aan struiken zoals op het platteland, sta je de hele dag voorover gebogen. De bramen zijn ook nog eens een stuk kleiner dan de bramen op het platteland. Dus aan het einde van de dag kraken al je botten en voel je spieren waarvan je het bestaan niet eens vermoedde. Maar voldaan omdat we er weer genoeg jam van konden maken.



Deze emmer was nog maar het begin. Hij werd nog veel voller maar daar heb ik geen foto van gemaakt.

Met stijve spieren en een vermoeid lijf toch nog even langs de Appie gereden om geleisuiker te halen, zodat we gelijk konden beginnen met de jam. Mijn lieve Frank ging ze natuurlijk eerst goed wassen. We moeten tenslotte wel oppassen voor de vossenlintworm. Gelukkig gaan deze eitjes kapot bij het koken maar ook alle meegeplukte takjes e.d. moeten er tussenuit.





En natuurlijk gelijk een kilo afwegen.

En daarna lekker in de pan met de suiker en een beetje kaneel.



Dat vind ik eigenlijk het lekkerste van alles. Proeven tijdens het koken. Heerlijk warme bramenjam. mmmmm

Dan lekker in de gespaarde potjes en buiten afkoelen.






En vanmorgen had ik al een heerlijk ontbijtje met bramenjam op mijn cracker. Oh het is zo lekker en dubbellekker omdat we het helemaal zelf hebben gemaakt.

We hadden wellicht wel wat meer kunnen plukken maar onze spieren waren verzuurd en de botten kraakten en....... er zit ook nog een leuk quiltwinkeltje in Bergen. De dekenkist. En daar moest ik natuurlijk even langs. Nu we er toch zijn. Leuke stofjes gekocht voor The Burnt quilt.



Ook de ovaaltjes liggen klaar om geappliqueerd te worden. Ik ga gauw weer verder. Het regent toch!


Groetjes Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten